PlayStation 5 Pro در مقابل PlayStation 5: افت و شکستن مشخصات سیستم
در ارائه فنی پلی استیشن 5، سرانجام نگاهی به ظاهر مورد انتظار PS5 Pro داشتیم. و دقیقاً مانند PS4 Pro قبل از آن، به نظر میرسد این بهروزرسانی کنسول میانی نسل، وفاداری گرافیک را به سطح بعدی ارتقا میدهد. اما دقیقاً چگونه با آنچه قبلاً آمده بود مقایسه می شود؟
در سال 2020 با یک پردازنده AMD Zen 2 سفارشی و پردازنده گرافیکی RDNA 2 عرضه شد که هر دو بسیار شبیه به مشخصات رایانه های شخصی رده بالا آن روز بودند. زمان زیادی می گذرد و در حالی که PS5 Pro هنوز بر اساس همان معماری ها ساخته می شود، سونی به GPU عشق نشان داده است و میزان واحدهای محاسباتی (CU) ارائه شده را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد، که به طور چشمگیری عملکرد بازی را بهبود می بخشد، به خصوص در وضوح بالاتر سونی دقیقاً مشخصات دقیقی را منتشر نکرده است، اما من مقداری دستمال حسابی انجام دادهام و ایده بسیار خوبی از ظاهر PS5 Pro دارم.
PS5 Pro vs PS5 – GPU
پردازنده گرافیکی PS5 Pro ستاره این نمایشگاه است. در حال حاضر، همه نشانهها نشان میدهند که آن را بر روی همان معماری AMD RDNA 2 ساخته شده است که PS5 اصلی، فقط با، خوب، بیشتر از آن.
هنگامی که PS5 در سال 2020 عرضه شد، دارای یک پردازنده گرافیکی RDNA 2 با 36 واحد محاسباتی بود که باعث تولید 2304 چند پردازنده (SM) جریانی می شد. این آن را در سطح یک کارت گرافیک میان رده مانند AMD Radeon RX 6700 قرار داد. این یک تراشه گرافیکی فوقالعاده قدرتمند در زمان خود بود و میتوانست واقعاً گیمپلی 4K نسل بعدی را بدون تکیه بر ارتقاء صفحه شطرنجی ارائه کند. PS4 Pro قبل از آن
سونی ادعا می کند که PS5 Pro دارای پردازنده گرافیکی با 67 درصد واحدهای محاسباتی بیشتر خواهد بود.
با این حال، زمان به حرکت اجتنابناپذیر خود به جلو ادامه میدهد و بازیهای جدیدتر به قدرت کمی بیشتر نیاز دارند، به خصوص در 4K. وارد PS5 Pro شوید. این بار، سونی ادعا می کند که PS5 Pro دارای پردازنده گرافیکی با 67 درصد واحدهای محاسباتی بیشتر خواهد بود. برخی از ریاضیات ساده تعداد واحدهای محاسباتی جدید را 60 میدانند، و از آنجایی که RDNA 2 CU دارای 64 چند پردازنده جریانی است، تعداد جدید به 3840 SM افزایش یافته است. این یک افزایش عظیم در سیلیکون است. برای در نظر گرفتن این موضوع، آن را - روی کاغذ - در همان سطح AMD Radeon RX 6800 قرار می دهد، یک پردازنده گرافیکی که در واقع قادر به انجام بازی های 4K بر روی رایانه شخصی بود.
اما این چیزی بیش از سیلیکون خام GPU است که در PS5 Pro ریخته شده است. طبق پیشنمایش عملی CNET، سونی نسل بعدی سختافزار ray tracing از AMD را گنجانده است، سختافزاری که سرنی ادعا میکند در یکی از کارتهای گرافیک Team Red منتشر نشده است. AMD در هماهنگی با Nvidia در عملکرد ردیابی پرتو با مشکلاتی روبرو بوده است و این سخت افزار نسل بعدی ممکن است به PS5 Pro کمک کند تا با تقاضاهای رو به رشدی که جلوه های ردیابی پرتوی پیشرفته تر روی سخت افزار دارند، عمل کند.
این قطعاً یک جهش نسلی در عملکرد GPU به هیچ وجه نیست - در نهایت از همان نسل سخت افزار استفاده می کند. اما جهش عظیم در سیلیکون برای تجدید نسل میانی مناسب است و زمانی که آن «حالتهای وفاداری» فعال هستند، باید عملکرد بسیار بهتری ارائه دهد.
PS5 Pro vs PS5 – Storage and Memory
هم در ارائه مارک سرنی و هم بلاگ پلی استیشن از ذکر SSD غافل شده اند، بنابراین می توان تصور کرد که PS5 Pro از همان SSD رده بالایی برخوردار است که در سال 2020 PS5 را تامین می کرد. PCIe 5.0 SSD به اندازه کافی در زمان بارگذاری افزایش نمیدهد تا تفاوت قابلتوجهی ایجاد کند، به خصوص در مورد گرانی این درایوها.
با این حال، حافظه بهبود می یابد. PS5 با 16 گیگابایت حافظه GDDR6 به عنوان رم سیستم یکپارچه راه اندازی شد. PS5 Pro دارای همان ظرفیت است، اما سرعت آن افزایش یافته است، احتمالاً به دلیل رابط حافظه بهتر در GPU جدید. سونی ادعا میکند که حافظه حدود 28 درصد سریعتر است، و ریاضیات مدادی نیمه قابل اعتماد من نشان میدهد که پهنای باند حافظه حدود 560 گیگابایت بر ثانیه است که در PS5 قدیمی 440 گیگابایت بر ثانیه است.
در ترکیب با پردازنده گرافیکی قویتر، این واقعاً به PS5 Pro کمک میکند تا عملکرد 45 درصدی را افزایش دهد. با این حال، دیدن حافظه بیشتر در PS5 Pro بسیار خوب بود، به خصوص با توجه به میزان تمرکز روی عملکرد بازی 4K. به هر حال، کارتهای گرافیک مدرن 4K با بیش از 20 گیگابایت حافظه راهاندازی میشوند، و این همان RAM است که تنها به GPU اختصاص داده شده است.
PS5 Pro vs PS5 – Upscaling
PS5 زمانی عرضه شد که ارتقاء فناوری روی رایانه شخصی در مراحل ابتدایی خود بود. DLSS انویدیا، یا Deep Learning Super Sampling، چند سال قبل منتشر شده بود و هنوز با مشکلات جدی یادگیری روبرو بود. از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است. در طی چند سال گذشته، ارتقای مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی ثابت کرده است که یک فناوری برنده برای بازیهای رایانه شخصی است، بنابراین طبیعی است که سونی بخواهد در این اقدام عمل کند. از این گذشته، اکثر بازیهایی که سونی بر روی رایانه شخصی عرضه کرده است، DLSS یا FSR (رزولوشن فوقالعاده Fidelity، پاسخ AMD به DLSS) را به یک روش پیادهسازی کردهاند.
افزایش مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی ثابت کرده است که یک فناوری برنده برای بازیهای رایانه شخصی است، بنابراین طبیعی است که سونی بخواهد در این کار مشارکت کند.
از سوی دیگر، PS5 اصلی از ارتقاء مقیاس شطرنجی استفاده می کرد که در PS4 Pro پیشگام بود. این روش ارتقاء مقیاس ناقص است، اما به سونی اجازه میدهد تا تصاویر با جزئیات بالا را با وضوح بالا بدون ضربه زدن به عملکرد نمایش دهد. همین فلسفه در مورد PS5 Pro نیز صدق میکند، اما به جای استفاده از یک فیلتر شکوهمند برای پر کردن پیکسلهای از دست رفته، از یک الگوریتم هوش مصنوعی استفاده میکند که میتواند اطلاعات تصویر از دست رفته را با دقت بیشتری محاسبه کند، بدون از دست دادن قابل توجه در وفاداری.
با این حال، با قفل شدن PS5 به سختافزار AMD، سونی مجبور شد یک موتور عصبی سفارشی را برای قدرتگیری PSSR جدید یا PlayStation Spacial Super Resolution ارائه کند. ارائه فنی واقعاً هیچ جزئیاتی در مورد این موتور عصبی ارائه نمی دهد، بنابراین نمی توانم ادعایی در مورد قدرت خام آن داشته باشم.
ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد PSSR نداریم، اما من مطمئن هستم که سونی در ماه های آینده اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر خواهد کرد.
PS5 Pro vs PS5 – CPU
مارک سرنی مطلقاً هیچ زمانی را صرف صحبت در مورد CPU در PS5 Pro نکرده است، بنابراین می توان تصور کرد که تغییری نمی کند. نه اینکه سی پی یو PS5 بد باشد. این هنوز یک پردازنده 8 هسته ای Zen 2 است که هنوز برای بازی های مدرن کافی است.
در رزولوشن های بالاتر، مانند آنچه که PS5 Pro به وضوح برای آن طراحی شده است، بیشتر کار بر روی یک پردازنده گرافیکی قوی متکی است تا یک CPU. CPU فقط باید چیزها را در پسزمینه هماهنگ کند و محاسبات فیزیک را اجرا کند، که میتواند بسیار سریع انجام دهد.
اگر PS5 Pro یک رایانه مخصوص بازی بود چه می شد؟
واقعاً PS5 Pro چقدر ارتقا دارد؟
برای انجام بازیهای گرافیکی با وضوح بالا، PS5 Pro یک ارتقاء بزرگ است، فقط از نظر عملکرد خام GPU. سپس آن GPU بزرگتر با سخت افزار تخصصی برای ردیابی پرتو و ارتقاء مقیاس برای بهبود عملکرد در 4K جفت می شود. ما هنوز چیز زیادی در مورد این قطعات تخصصی نمی دانیم، اما قطعاً بیشتر از آن چیزی است که PS5 پایه می تواند ارائه دهد.
با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که GPU جدید معادل AMD Radeon RX 6800 است که می توانید آن را با قیمتی در حدود 350 دلار در حال حاضر پیدا کنید و از معماری CPU و GPU استفاده می کند که نزدیک به پنج سال قدمت دارد. PS5 Pro از این سختافزار قدیمیتر استفاده میکند در حالی که هنوز قیمت آن را به 699 دلار افزایش میدهد، در مقایسه با 499 دلاری که PS5 در چهار سال پیش عرضه کرد.
شکی ندارم که PS5 Pro تجربه بازی واضحتر و دقیقتری نسبت به PS5 پایه ارائه میکند، اما ارتقای نسلی نخواهد بود. فقط یک نسخه تصفیه شده از آنچه در حال حاضر وجود دارد.